Köpvillkor när du handlar på fyrhjuling.se

Det är saker du bör tänka på när du gör en beställning hos oss. Här nedan kan du läsa om våra köpvillkor innan du gör en beställning.

Tänk på detta inför ett köp

1.1 Dessa köpvillkor gäller alla köp som du gör från www.fyrhjuling.org. Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på webbplatsen.

1.2 Avtal ingås med Jojocam AB, org. nr. 556696-2667, Glaciärvägen 10, 722 31, Västerås, Sverige.

1.3 För att komma i kontakt med oss skicka mail till  jojocam@swedishlink.se. Eller kontakta oss på  070 306 33 85.

1. Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i de fall svensk lag eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen och för företag gäller Köplagen.

2. Priser

Samtliga priser är inkl. moms. Eventuell kostnad för frakt anges separat. Vi reserverar oss för prisändringar i form av valutaändringar, leverantörs prishöjningar eller liknande efter din beställning. Om sådan situation inträffar kommer du att underrättas av oss om det nya priset. Du har då rätt att avbeställa varan.

3. Order

3.1 En order är bindande när ni har gjort er betalning och i de fall vi inte har möjlighet att gå in och radera en order innan den skickats kommer kund bli debiterad för fraktkostnaden och administrativavgift.

3.2 Enligt Klarna är ett kreditgodkännande endast giltigt i 30 dagar från det datumet beställningen är gjord. Vid förbokning av varor som förväntas komma in i lager långt senare förbehåller sig Jojocam AB därför rätten att aktivera fakturan senast 30 dagar från beställningsdatumet, trots att ingen vara levererats.

4. Leveranser

4.1 Vi ha en fast leveranskostnad på 590:- på alla våra frakter, oavsett vilken produkt ni handlar.

4.2 För att frakt ska kunna genomföras smidigt är våra fordon till viss del nedmonterade för att rymmas i så små kartonger som möjligt, detta hjälper även till att hålla ner priserna. Därför kan viss montering och injustering krävas. Som exempel behöver man på en moped montera framhjul, styre, framkåpa och backspeglar (viss variation kan förekomma). En elcykel kan behöva viss injustering vad gäller bromsar och ekrar. Fyrhjulingar kommer oftast med hjulen och styret omonterade. Vissa fordon är möjliga att få levererade monterade mot en monteringskostnad.

4.3 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.

4.4 Alla produkter som skickas från oss levereras med hemleverans. Du få en avisering via SMS av Schenker, Posten eller DHLför att boka leveransdag. Om inget leveransdatum bokats inom 5 dagar från första aviseringstillfället debiteras en lagerhyra på 150 kr per dygn. Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid debiteras du en kostnad på som motsvarar den extra fraktkostnaden.

Transportskada

4.7 Rutiner vid skada, brist i leverans och saknad sändning:

Kontrollera godset så att rätt antal kolli mottagits och om synliga skador finns på emballaget/godset.

Notera skadan på kvittenslista eller fraktsedel direkt vid mottagandet.

Skadat gods och emballage ska sparas och fotograferas, skicka bilderna till jojocam@swedishlink.se.

Dolda skador ska anmälas skriftligen inom 7 dagar till jojocam@swedishlink.se. En dold skada är en skada som inte var synlig på emballaget vid mottagandet utan upptäcktes vid uppackningen.

5. Ångerrätt

5.1 Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Vid nyttjande av ångerrätten ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Ångerrätten vid en tjänst, ex. montering av ett fordon börjar gälla vid datumet för beställning. Du har inte rätt att ångra en tjänst som fullgjorts, vilket innebär att eventuell monteringskostnad inte återbetalas efter det att monteringen fullgjorts.

Hur du ångrar ditt köp

5.2 Meddela oss senast 14 dagar efter mottagande av din produkt via mejl jojocam@swedishlink.se

Returen skickas till:
Jojocam AB
Glaciärvägen 10
72231 Västerås

Returfrakt

5.3 Vid utnyttjande av ångerrätten bekostar konsumenten själv returfrakten.

5.4 Returen ska i dessa fall skickas som Företagspaket, ej leverans till ombud.

5.5 Det är konsumentens ansvar att varan är paketerad på samma sätt som vid leverans. I de fall där godset levererats på pall ska pallen finnas med vid returen.


Värdeminskning av använda produkter

5.6 Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. Detta gäller också om originalemballaget är skadat, eller saknas. Använd alltid genomskinlig tejp för att försluta kartongen. Användning av annan tejp innebär värdeminskning p.g.a. skadat emballage. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick. Jojocam AB åtar sig inget ansvar för transportskador vid returfrakt. Var därför noga med att emballera varan väl, eftersom de flesta transportbolag inte tar ansvar för transportskador i händelse av otillräcklig emballering.

6. Skada

6.1 Jojocam AB / Fyrhjuling.org ansvarar ej för skada eller följdskada som den levererade varan orsakar på person eller egendom. Jojocam AB / Fyrhjuling.org uppmanar alla kunder att använda godkända skydd såsom hjälm, handskar, knä- och armbågsskydd.

7. Garantier

7.1 Alla motorfordon (med förbränningsmotor) som inte är väg-registrerade, klassas som tävlings/lek-fordon. De omfattas endast av en funktionsgaranti mot fabrikationsfel. Detta innebär att maskinen skall fungera tillfredsställande när den används första gången. Eventuella brister och fel som finns vid leverans ska rapporteras senast en månad efter köpedatumet.

7.2 Alla nya motorfordon som är väg-registrerade (gäller även mopeder klass 2) har 1-års garanti mot fabrikationsfel.

7.3 Våra övriga produkter har 1-års garanti mot fabrikationsfel.

7.4 För att garantin ska gälla måste du följa service enligt medföljande servicedokument. Om servicebok/servicedokumentation saknas vid leverans är det kundens skyldighet att kontakta oss för att kostnadsfritt få ny dokumentation skickad till sig. Service skall utföras av auktoriserad verkstad. Glöm inte att spara kvitton från serviceverkstaden.

7.5 Garantin täcker inte:

Fel/skador uppkomna p.g.a. handhavandefel, oaktsamhet, skada, bristfällig/felaktigt utförd service, förslitningsdelar som t.ex. däck, batteri, bromsdelar, drivrem, lager/bussningar/tätningar, lampor etc. Garantin täcker heller inte karosseriplast eller korrosion (om inte skadan fanns redan vid leverans).

Alla garantier börjar gälla samma datum som varan köps (kvittodatum).

8. Reklamation

8.1 Du reklamerar en produkt genom att skicka mail till jojocam@swedishlink.se.

8.2 Vid en reklamation kommer vi i första hand försöka lösa problemet på distans, alternativt hos oss. Det beror på vad felet är. I många fall sänder vi ut en reservdel om bytet är enkelt. 

8.3 Om reklamationen vid kontroll konstateras giltig kommer produkten repareras och returneras på företagets bekostnad. Om produkten inte går att reparera kommer en ersättningsvara skickas ut på företagets bekostnad.

8.4 Om reklamationen inte är giltig enligt gällande lag står kunden för eventuella transportkostnader samt reparationskostnad. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att åtgärda det som behövs upp till en kostnad av 15% på inköpspriset utan att lämna kostnadsförslag.

9. Integritetspolicy, GDPR

9.1 Alla personuppgifter som du lämnar till Fyrhjuling.org / jojocam AB, behandlas med största respekt. Vi lämnar inte vidare uppgifter till tredje part. De uppgifter du lämnar till oss sparas för att vi ska kunna fullgöra våra förpliktelser gällande garantier och kundservice.

9.2 Klarna som är vår PSP (Payment Service Provider) uppfyller kraven för dataskyddsförordningen och skyddar dina uppgifter mot externa intrång. När du godkänner ditt köp godkänner du deras villkor.

10. Force Majeure

Jojocam AB / Fyrhjuling.org är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. För att ta reda på mer information om vad som gäller vid en situation som nämns ovan, kontakta oss på jojocam@swedishlink.se.